UUSIA TUOTTEITA
ETSI E-NUMERO
|
Akseli - Tärkeää tietoa |
Tarkastaminen Testaa ”sisäakseli” asettamalla ruuvitaltta heiluriakselin ja akselin rungon väliin (lue lisää kohdasta Akselin testaus/tarkastus). Kopauta sen jälkeen voimakkaasti nähdäksesi, paljonko kantavaa materiaalia on jäljellä. Vastuksen on oltava jäykkä, eikä se saa antaa periksi. Jos akseliin tulee reikä, se on korjattava heti!
|
Erittäin tärkeää tietoa
Yli 90 prosenttia perävaunujen akseleiden sisäakseleista ovat onttoja. Akselin runkoon kertyy suolaa, vettä ja likaa, mikä vaurioittaa akselia sisäpuolelta. Sen vuoksi myös galvanoidut akselit ruostuvat sisäpuolelta, vaikka vauriot eivät useimmiten näy lainkaan päällepäin. Ontto sisäakseli ”kuluu” nopeasti loppuun. Jos asiaa ei korjata, se voi vaarantaa oman ja myös muiden tiellä liikkujien turvallisuuden. Pyörä voi irrota akselista ja aiheuttaa vakavia seurauksia. – Jousitus on jäykkä. – Heikentyneet ajo-ominaisuudet. Vaunu ”hyppii” ja ”nykii”. – Näkyvää ruostetta akselin/pyörän tuennassa, erittäin vaikea havaita galvanoidusta akselista. Tarkastaminen Testaa ”sisäakseli” asettamalla ruuvitaltta heiluriakselin ja akselin rungon väliin (lue lisää kohdasta Akselin testaus/tarkastus). Kopauta sen jälkeen voimakkaasti nähdäksesi, paljonko kantavaa materiaalia on jäljellä. Vastuksen on oltava jäykkä, eikä se saa antaa periksi. Jos akseliin tulee reikä, se on korjattava heti! |