Vapauta käsijarru, jotta jarrukengät eivät kosketa rumpua.
Irrota pyörät.
Löysää jarrutangon vanttiruuvia, johon pyöränjarrun vaijerit on kiinnitetty.
Poista navansuojus ja sen jälkeen kruunumutteria oikeassa asennossa pitävä mahdollinen saksisokka. Irrota kruunumutteri.
Irrota rumpu – käytä tarvittaessa kuminuijaa.
Al-ko-jarru: irrota jarrukengät painamalla painejousta (kuva 1), poista lukkolevy kilven takapuolelta (kuva 2) ja poista painejousi. Irrota kumpikin jarrukenkä samanaikaisesti (kuva 4).
Knott-jarru: irrota jarrukengät painamalla painejousta (huom! vain toisiokenkä) (kuva 1). Irrota ensin toisiokenkä, jotta kisko ei irtoa ensiökengästä.
Peitz, Hahn, BPW: paina lukkolevyä (kuva 3) ja irrota kumpikin jarrukenkä samanaikaisesti.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Vaihda tai voitele jarruvaijeri. Huonokuntoiset jarruvaijerit heikentävät jarrujen ominaisuuksia huomattavasti.
Puhdista levittäjäakseli ja säädin ennen asentamista. Jos jarruja on säädettävä, säädä säätimestä (kuva 5) tai jarrukilven takapuolelta (kuva 6), mallista riippuen.
Vaihda kaikki kengät ja jouset samanaikaisesti, jotta jarrut toimisivat mahdollisimman tehokkaasti!
Kuva 5
Kuva 6
KARTIOLAAKERIT:
Käytä Valerydin omaa laadukasta pyöränlaakerirasvaa (tuote nro 4999001). Kun asennat jarrurummun, kiristä kruunumutteria niin paljon, että rumpua voi juuri ja juuri pyörittää käsin. Löysennä kiristystä sen verran, että rumpu pyörii herkästi. Liikaa kiristetty kruunumutteri saa laakerit kuumenemaan liikaa/palamaan. Tarkasta muutaman viikon kuluttua.
KOMPAKTLAGER:
Ei saa voidella. Kiristä kruunumutteri momenttiavaimella.